במרץ 2010 נרשמה היסטוריה קטנה ברשת, כאשר חברת
Hitwiseהאמריקאית הודיעה שאתר פייסבוק עבר לראשונה את אתר גוגל
במספר הגולשים בארה"ב. אומנם הפער בין האתרים היה קטן, 0.04 אחוז (7.07 לעומת 7.03), אך עדיין היתה זו היסטוריה.
הנתון המדהים יותר היה, שפייסבוק רשמה עלייה של 185 אחוז לעומת אותה תקופה שנה קודם לכן,
בעוד גוגל רשמה עלייה של 9 אחוז בלבד.
נתונים אלו מבליטים לא רק את חוזקה של פייסבוק, אלא גם את קצב התפתחותה ואת האפשרויות הגלומות בכך עבור הגולשים בכלל והעסקים בפרט. מיד נסביר מדוע וכיצד.
מה זו רשת חברתית ומה זו פייסבוק?
רשת חברתית היא רשת אליה יכולים להירשם גולשים (ממקום מסוים אליו היא מכוונת או מכל העולם) ובכך הם יוצרים קהילה וירטואלית עם חיים משל עצמה. פייסבוק מאפשרת לחברי הקהילה להקים לעצמן קהילות משנה, שיתבססו למשל על מוסד הלימודים בו למדו, קבוצת כדורגל אותה הם אוהדים ואפילו על משחק קלפים משותף.
חברי הקהילה שומרים על קשר אחד עם השני דרך פייסבוק , מגיבים אחד לשני, מעלים תמונות ויכולים לעקוב אחד אחרי השני.
לא לחינם מדברים היום על פייסבוק כעל אומה בפני עצמה. אומה בה חברים כיום חצי מיליארד חברים
כיצד פייסבוק עוזר לעסקים קטנים?
אחרי שהגדרנו את פייסבוק כאומה בפני עצמה, נסביר כיצד היא משרתת עסקים קטנים ובינונים.
עסק קטן שנוהג בחוכמה יכול לנצל את כוחו של פייסבוק ועוד בחינם. תחילה עליו לבנות עמוד של העסק ברשת ולאחר מכן לחבר בין האתר לעמוד. כך כל גולש שנכנס לאתר יכול לעשות "לייק" ולהיות חבר בקבוצה של העסק בפייסבוק.
לאחר מכן כל מה שעליו לעשות זה לעדכן את העמוד, להציג מוצרים, לספר על מבצעים חדשים, לעלות תמונות, לעשות תחרויות ועוד. כל חבר בקבוצה יזכה לראות את העדכונים בעמוד הפרטי שלו. גולשים אחרים שאינם חברים בקבוצה יוכלו להיחשף גם הם בעת שיגלשו בעמוד של חבריהם.
העסק מרוויח מכך שני דברים:
-
קשר ישיר, שאינו תלוי מקום, עם הלקוחות
-
פרסום בלעדי וחינמי.
אפשר להמשיל זאת למועדון לקוחות שבמקום להתבסס על דואר או טלפונים, מגיע העסק מדי יום ללקוחותיו, און ליין, בלי שהלקוח יצטרך לעשות דבר.
פייסבוק או גוגל – מה עדיף?
אומנם גוגל היא עוגת הפרסום הגדולה ביותר ברשת כיום, עם יותר מחמישים אחוז, אך העתיד צופן מהפך:
הערכת המומחים היא, מה שראינו במרץ 2010 יהפוך בקרוב מאוד למשהו עקבי, זאת בעקבות החדירה של פייסבוק לשכבות גיל ואוכלוסיות שבעבר פייסבוק נמנעה מלהגיע אליהם.
יתרה מזו, בעוד הגלישה בגוגל היא רגעית ונובעת מרצון למצוא משהו הרי שחברים בפייסבוק גולשים 5 שעות בממוצע ביום ושליש מהגולשים נכנסים מדי יום לעמוד שלהם.
לכך יש להוסיף את העובדה שפייסבוק החלה לפתח מנגנונים נוספים, כגון מנוע חיפוש, תוכנת מייל ועוד, שיהפכו את כל החיים ברשת "סובבי – פייסבוק"
אז מה עדיף? ייתכן שהיום יש צורך להשתמש בשתי הפלטפורמות, פרסום בגוגל על מנת שהגולשים יגיעו לאתר של העסק, ופרסום בפייסבוק כדי שיהיו חברים שלו.